Prezentace se zaměří zejména na srbskou nezávislou komiksovou scénu, založenou na faktech a fakty podložených naracích. O srbskou komiksovou scénu jsem se začala zajímat, když jsem studovala vědecké knihy srbských autorů věnujících se historii rozpadu Jugoslávie a jeho dopady. Dlouhý a důkladný výzkum vedl k závěru, že nejnovější historie je v srbském vědeckém diskurzu stále silně tabuizovaná a to z mnoha důvodů. Nicméně pop kultura a umění (včetně komiksu) nabízejí široké spektrum jiných informačních zdrojů, na základě kterých si lze udělat obraz o skutečných devadesátých letech minulého století v Srbsku. Tehdy komiksoví autoři svými díly vystavěli zcela novou scénu. Komiksy vyjadřovaly svůj osobní pohled na dobové události. Odmítali kreslit konvenční válečný komiks a zaměřili se na to, jak válka ovlivňuje normální lidský život (včetně vlastních životů). Díky komiksu, který nebyl považován za seriózní médium, se mohli relativně snadno vyhýbat cenzuře. Umělci jako Aleksandar Zograf, Wostok, Grabowski, Vuk Palibrk a mnoho dalších ukázali svým čtenářům nejen umělecké vize ozbrojeného konfliktu v Jugoslávii a jeho následků ale také představili zpověď každodennosti v čase dějinných nepokojů. Každý z nich pohlížel na násilný rozpad Jugoslávie z odlišného pohledu, ale všichni se zaměřovali na přiblížení zkušeností jednotlivců ve společnosti rozpolcené válkou. Jejich díla, pokud se čtou, představují analytické a jedinečné sociologické svědectví.
Tala Nowińska-Antoniewicz - studuje doktorát na polské Univerzitě Mikuláše Koperníka, zabývá se sociologií kultury a nepravidelně se věnuje umění. Zkoumá nezávislý komiks a hudební scény, které se objevily v Srbsku po rozpadu Jugoslávie, píše disertační práci na téma uměleckých děl, o kterých jste patrně nikdy neslyšeli. Ale jednou budete a zamilujete si je! Když nestuduje, vytahuje se na skutečném polském online kresleném komiksu jako Tala Gryzda.